Wednesday 28 October 2009

Journalistisk briljans

En aktuell fråga i Frankrike just nu är införandet av La Taxe Carbone, vilken skulle leda till höjda bränslepriser. I nyheterna häromdagen var ett inslag från Sverige där nämnda skatt finns sedan 1991. Jag erkänner min okunnighet att jag inte kände till detta årtal men har i alla fall klurat ut att skatten kallas just koldioxidskatt.

I vilket fall intervjuade de lite olika svenskar och deras förbrukningsvanor relativt skatten, för att se hur konsumtionen skulle påverkas om skatten införs i Frankrike. Det verkade som att de flesta svenskar var ganska ovetande om hur stor andel av bensinpriset som gick till vilken ficka i statsbudgeten, men tydligen utgör den totala skatten ungefär 65% av bensinpriset.

Åter till intervjuandet och en av de mer ogenomtänkta frågor man kan tänka sig. Intervjuoffret var en säg 25-årig kille och frågan är ”har du ändrat ditt körande sedan koldioxidskatten infördes?”. Det hade inte killen. Detta är naturligtvis inte sant. När skatten infördes var han ungefär sju år och har förmodligen mångdubblat sitt bilkörande sedan dess. Slutsats: folk kör mer sedan koldioxidskatten infördes??

För övrigt kunde dock nyhetsprogrammet konstatera att svenskarna konsumerar mindre koldioxid än fransmännen; 5 versus 6 ton per år och person. Till det finns nog mängder av skäl, jag tittar på de eviga bilköerna på boulevard peripherique och ser en. Jag känner vinden blåsa in genom de enkla fönstren och anar en annan.

1 comment:

Alf said...

Då ligger vi efter i både koldioxid och vin. Men brännvin är vi väl ändå bättre på?