Saturday 16 May 2009

Plockmat

Idag skulle jag vara duktig och jobba hade jag tänkt. Fixa fram vettiga kurvor till konferensen i Ryssland i början av juni. Alltså, jag menar inte att jag skulle gå på gymmet.

Men det är något så vansinnigt vad klockan kan gå fort ibland. Om dagen till att börja med kommer igång sent på grund av inlinesturen igår kväll (åh vad roligt det var, en månad sedan jag sist var med!) är utgångspunkten dålig. Att på det ge sig ut på stan och uträtta allehanda ärenden; fixa sjukhusräkning (jaha minsann, nu har de kommit på att de glömt fakturera allt och tji fick jag som tyckte det var billig sjukvård här i landet), handla presenter, och diverse annat. Som till exempel att byta mobiltelefon, någon glädje ska man ju ha av att vara trogen sin operatör. Äntligen en Sony-Ericsson igen! Jag insåg förresten att jag skulle kunna utnyttja systemet duktigt eftersom man har rätt att frias från sin långa bindningstid om man kan uppvisa goda skäl, som t ex arbete utomlands. Om man skulle ta och skaffa sig en iPhone och en Blackberry eller nåt, med ett saftigt abonnemang hos olika operatörer och sen komma på att hoppsan, skulle jag till Kent? Tack för telefonen! Nej men inte skulle väl jag…

Nu sitter jag i alla fall vid datorn och ska plotta kurvor i Matlab och...ja, just ja...blogga. Äntligen, klockan är ju bara sju...

Plockmat förresten, ja det är inte bara ett hopplock av ämnen. Det är också Eurovisions-festival ikväll och jag minns hur vi som små åt just plockmat framför TV:n denna dag. Antar att det är det som kalas meze, tapas, eller petit-fours nu för tiden. Men plockmat, det är ju dä dé ä. Mitt minne röjer mig dock inte vad vi faktiskt åt förr och jag skulle nog ändå bara hitta hälften är. Det som inte är franskt eller möjligen afrikanskt är svårt hitta på min gata. Genuint svenska varor såsom Mango Chutney är för exotiskt och okänt, och mangon i kylen hade sunkat ihop totalt. Det får bli Baba Ghanouj på burk istället, jag knopar ihop min egen plockmat. Druvjuice är inhandlad så att det ska lika ut i alla glas. Som liten såg jag aldrig mina föräldrar berusade och det är något jag är glad över, men jag vill ändå inte se mig själv som moraliskt förtappad med ett glas vin i minderårigt sällskap. Det finns ju trots allt grader på de flesta skalor. Möjligen inte Kelvins.

2 comments:

eva said...

Här blir inte plockmat, utan raberpaj med vaniljsås. Äntligen har även jag upplevt rababer med stooora blad. Reglarna är nu nästan utlagd och i morgon blir det att finjustera innan trallviket ska skruvas på i flygande fläng. Heja Malena!!!

Alf said...

Tänka sig! Du drömde om plockmat til festivalen också. Det gjorde jag med, men vi var på spansk restaurang i fredags (och åt saltsyramarinerade kycklingvingar) så det fanns inte så mycket hemma. A döpte genast om Plockmat till Rester, för de va va de ble här...
Jag röstade faktiskt förresten. Kostade på Litauen 4.95 SEK. De blev sist....