Wednesday 17 June 2009

Midsommar

Det är inte speciellt ofta jag känner hemlängtan, och i sanningens namn skulle jag förmodligen inte göra några långa utläggningar om det här i vilket fall. Kanske är det för att jag faktiskt kallar Paris för mitt hem nu. Har ju röstat i EU-valet och allt. Jag brukar försöka att inte bli så politisk men kan väl ändå säga att det känns väldigt bra framförallt att ha röstat MOT Front National. Att det parti jag röstade FÖR lyckades bra är förstås fint.

Men det finns tillfällen då det gnager lite i Sverige-tarmen. Häromveckan kom ett reklambrev från IKEA som förvarnade, och nu är det DN som skvallrar om det som står i nära antågande; midsommar! Midsommar är ett totalt okänt begrepp som sådant här. Helgen heter St Jean och den sammanfaller ofta med Fête de la Musique som förekommer i varje stad med självaktning. Men midsommar, denna närmast heliga tilldragelse när feststämningen stiger snabbare än björklöven viftar, då sommarens ankomst firas, den finns inte. Kanske ser inte fransmännen glädjen i att hylla de kommande värmeböljorna.

Jag vet inte hur jag ska förklara för mina kollegor vad det är, varför midsommar är ledig dag. Här finns inga lediga dagar som inte har antingen katoliskt ursprung, eller som firar en seger i ett slag under något av världskrigen eller deras föregångare. Nej, kollegorna kommer tro att vi helt enkelt firar att isbjörnarna har gått i ide för en liten stund.

Skulle jag ens kunna beskriva festen på ett tilldragande sätt, eller skulle de få avsmak? Kanske skulle de rentav tycka att det är barbariskt att äta illaluktande rå fisk, dansa runt en fallossymbol och bada midnattsbad (nakna) i en insjö nånstans, allt ackompenjerat av Pripps blå och O.P.?

Midsommar, det är alltså sommar på gång. Jo men visst känner jag värmen. Men tiden går så fort. Halva maj har gått åt resor; USA, Sverige, Storbritannien, Ryssland, och om ett par veckor ska jag vara på universitet i Kent istället för här. Dessutom har jag precis fått reda på att jag förväntas lägga fram redan i slutet av mars istället för juni nästa år, förlängning omöjlig punkt. Men tänk, om allt går vägen, om resultaten kommer...då kanske jag kan sätta en doktorshatt under blomsterkransen midsommar 2010. Främmande tanke.

13 comments:

eva said...

Ska bli trevligt att se den hatten under blomsterkransen. Men vad jag förstår får vi se "bara hatten" tidigare.

Therese (Engelbrekt) said...

Hej Erika! Jag skäms att skriva det, men sant är det likväl, jag är i Paris om två dagar. Jag anländer till tågstation Paris Nord kl. 16.35 på lördag för att sedan åka vidare från Paris Lyon, till Orange, kl. 17.46. Vi har noll koll på bästa sätt att ta oss emellan stationerna för att hinna. Du som numera är mer fransyska än svenska, kanske kan tipsa oss. Tacksam för svar omgående och förlåtelse! Vi åker imorgon kl 14, om du inte hinner se det innan kan du smsa mig på 0739-637579. Kram från Therese (Engelbrekt)

Therese (Engelbrekt) said...

Alltså, min mamma och jag ska på cykelsemester i Provence...

e said...

Hej Therese! Vad roligt att höra från dig och vad härligt det låter med cykelsemester i Provence...inspirerande! :-) Först läste jag jättesnabbt och trodde att du skulle vara i Paris i två dagar och blev så glad över att kanske hinna ses. Men det var ju lite kortare än så, tyvärr är jag själv uppbokad just när ni korsar stan - :( - men det får bli en annan gång - när far ni åter t ex?

I alla fall, det konkreta. Från Paris Gare du Nord till Paris Gare de Lyon är det lätt! Det är pendeltåg, s.k. RER (lite större än metron) som gäller. Ta blå linjen, RER B, med riktning söderut (mot Massy-Palaiseau, tågets slutstation spelar ingen roll för alla tåg stannar där ni ska av). Ni åker en station, till Chatelet-Les Halles, där ni går och av och går rakt över perongen för att ta röda linjen, RER A, riktning Val de Marne (samma här, alla tåg oavsett slutstation stannar där ni vill av). Även där ska ni bara åka en station, nämligen till Gare de Lyon. Inte springa uppför några trappr på Chatelet, bara rakt över.

Det finns även en RER D som går direkt från Gare du Nord till Gare de Lyon, men när jag kollade den på nätet som verkar den inte alls gå särskilt ofta så jag rekommenderar att ta RER B + RER A. Det går tåg var 5e minut, max, och ni har väl en kvart eller så mellan Nord och Lyon.

Angående biljett kan ni köpa dem i automater innan ni går genom portarna, tror det är 1.60€ per styck. Ni ska ta vanlig "inom-Paris-biljett" (tror den heter "ticket t") som maskinen kommer föreslå, inte trycka in namn på stationer eller så. Men spara biljetten tills ni är framme, den behövs i ut-spärrarna!

Ha en kanonresa!!! Många kramar e

PS. Svarade här för jag var inte säker på om du har kvar samma mailadress

e said...

just ja therese, du kan väl hojta till om du läser så jag vet om jag behöver sms:a istället:)

Alf said...

Förklara för dina franska vänner att Midsommar är den enda högtid i Sverige som prästerna inte lyckats lägga beslag på och att den bygger på urgamla fruktbarhetsfester där just fallosymbolen var en viktig del.
Söker du på IEKA och Midsommar på You Tube kan du få en (tysk) bild av hur midsommar firas i Sverige

Therese (Engelbrekt) said...

Tack snälla! Skönt att ha vänner! :)

Vi åker förbi Paris lördag 27/6 och befinner oss där mellan kl. 13.45 - 15.25. Om du har lust att bara vinka eller åka med några stationer så kan du alltid sms:a. Kram

Therese (Engelbrekt) said...

Ps. Jag har kvar min mailadress, men den jag har till dig går till schweiz tror jag bestämt.

e said...

Kanon att ni fick infon (som jag i vanlig anda beskrev jättelångt fast det är lätt...nåja). Ha en riktigt bra resa, tyvärr är jag inte alls i stan på hemvägen utan på inlinestävling; 24h i Le Mans. Min mailadress är förnamn snabel-a efternamn punkt se.

Glad midsommar!

Anonymous said...

Hej!
Therese kommer till Paris redan kl 11.35. Hör gärna av dig till henne på hennes mobil.
Mvh
Thereses pappa

e said...

Thereses pappa>> Tack för infon! Jag stötte ihop med Therese och hennes mor på Gare de Lyon och efter en kaffe hann vi se både Bastiljen och Triumfbågen, där jag lämnade damerna. Jättetrevligt, tack för ditt meddelande!

Ola J Hedin said...

Allt som ackompanjeras med Pripps Blå klassas per automatik som barbariskt!!!

Ola J Hedin said...

@Alf: Hey! Vad är det för konstiga rykten du sprider om Johannes Döparens dag? Självklart är det en kristen högtid. Vi har absolut inte försökt kidnappa bort den från folkets hedniska traditioner precis som vi gjorde med midvinterbl...julen! Nehej då. Helkristen all the way!!!