Sunday 23 May 2010

Idealiserar?

Jag har viss skrivleda just nu och det blir ett kort inlägg med bilder istället för så mycket text (bilder är bra, bilder lättar upp och ökar sidantalet!:) ). Jag reagerade nämligen på två reklamaffischer i tunnelbanan, från företaget Aubert som tydligen säljer barnprylar. Nedan följer bilderna, i lite halvdan upplösning och med texten översatt under.

"Promenader, det är sport. 25% rabatt på barnvagnar"


"Garanterat, det är jättelätt att installera. 25% rabatt på bilbarnstolar"

Jag tänkte att de där affischerna skulle inte göra succé i Sverige men att många tjejer snarare skulle bli förnärmade. Eller är det så? Idealiserar jag mitt hemland och den debatt som råder där? Ungefär som fransmän i allmänhet verkar idealisera Sverige, landet som kommer upp i var och varann (social-)politisk debatt: pensionssystemet med det orangea kuvertet, förbud mot barnaga, koldioxid-skatt mm. Jämställdhet dock sällan och när det händer är det med ett drömmande "ååh" (föräldrar som vill dela barnledigheten) eller "pfff" ("här låter vi minsann flickorna vara flickor!").

I övrigt, bara en dryg månad kvar nu. Åter till skrivandet!



2 comments:

Alf said...

Aha! Nu förstår jag. Du saknar en manlig barnvagnsförare!!

e said...

sade du manlig baRvagnsförare? ;-) ja tack!

I det här landet vore nog en babyreklam som riktar sig till män ungefär lika troligt som en kondomkampanj i vatikanen.

Det tråkiga ä att den här reklamen förmodligen funkar, majoriteten kvinnor här känner nog att man talar deras språk när de behandlas som icke-sportiga och otekniska.,

Tror f ö det är en känd simmerska som just lagt av och fått barn, på bilden. Hoppas hon fick bra betalt;)