Jag har viss skrivleda just nu och det blir ett kort inlägg med bilder istället för så mycket text (bilder är bra, bilder lättar upp och ökar sidantalet!:) ). Jag reagerade nämligen på två reklamaffischer i tunnelbanan, från företaget Aubert som tydligen säljer barnprylar. Nedan följer bilderna, i lite halvdan upplösning och med texten översatt under.
"Promenader, det är sport. 25% rabatt på barnvagnar"
"Garanterat, det är jättelätt att installera. 25% rabatt på bilbarnstolar"
Jag tänkte att de där affischerna skulle inte göra succé i Sverige men att många tjejer snarare skulle bli förnärmade. Eller är det så? Idealiserar jag mitt hemland och den debatt som råder där? Ungefär som fransmän i allmänhet verkar idealisera Sverige, landet som kommer upp i var och varann (social-)politisk debatt: pensionssystemet med det orangea kuvertet, förbud mot barnaga, koldioxid-skatt mm. Jämställdhet dock sällan och när det händer är det med ett drömmande "ååh" (föräldrar som vill dela barnledigheten) eller "pfff" ("här låter vi minsann flickorna vara flickor!").
I övrigt, bara en dryg månad kvar nu. Åter till skrivandet!
2 comments:
Aha! Nu förstår jag. Du saknar en manlig barnvagnsförare!!
sade du manlig baRvagnsförare? ;-) ja tack!
I det här landet vore nog en babyreklam som riktar sig till män ungefär lika troligt som en kondomkampanj i vatikanen.
Det tråkiga ä att den här reklamen förmodligen funkar, majoriteten kvinnor här känner nog att man talar deras språk när de behandlas som icke-sportiga och otekniska.,
Tror f ö det är en känd simmerska som just lagt av och fått barn, på bilden. Hoppas hon fick bra betalt;)
Post a Comment