Saturday 21 April 2012

Min Place i Paris


posted from Bloggeroid

5 comments:

eva friend of A-K said...

vilken place är det Vincennes?

eva said...

eva friend of A-K = m

e said...

Nation

Lisa said...

Hej Erika,

Det vore kul att läsa om din syn på valet och läget i Frankrike. Hur snacket går på gatan, och hur det är jämfört med Sverige.

Ha det gott!

e said...

Hej!
Jag är i och för sig inte i Paris just nu (i Florida) men med fransmän och visst diskuteras det en del även om jag inte hänger med otroligt bra. Lite kort kan väl sägas att många vänster-anhängare var lite oroliga inför onsdagkvällens (enda) debatt mellan de två, eftersom Sarkozy generellt anses mer karismatisk och bättre debattör, vilket skulle kunna tala emot Hollande. Hollande skötte sig dock bättre än många trott medan Sarkozy gav intrycket av en trängd pitbullterrier, ungefär. Själv lyssnade jag med ett halvt öra under min packning och tyckte att båda var skickliga på att tala om hur dålig den andre var...

De flesta av de andra kandidaterna, som försvann i första omgången, har antingen uppmanat sina väljare att rösta Hollande, eller i alla fall sagt att de själva tänker göra det. Undantaget är Marine Le Pen som tänker rösta blankt. En stor fråga är just var alla de som röstade på henne (nästan 20%!!) tänker lägga sina röster. Naivt tänker jag att det beror på deras skäl att rösta på henne; för att de verkligen är höger eller för att uttrycka ett starkt missnöje.

Så vi får helt enkelt se imorgon, spännande ska det bli i alla fall! :)