Wednesday 26 November 2008

Axplock

När jag travade förbi ett apotek ("Apoteket" makes no sense i Frankrike, det råder inget monopol) fastnade mina ögon på följande reklamaffisch för en produkt mot håravfall: "14% mer hår per kvadratcentimeter". Jisses, vad bra. Det måste ju innebära 28% mer hår per två kvadratcentimeter, och till slut värsta Chewbaccan om man använder produkten på hela huvudet. Eller?

Och så två boktips, det var längesen. Den ena som jag redan pratat om och nyss avslutat; "Obama" av David Mendell, som är en riktig fascinerande skildring av vad som framstår vara en lika fascinerande man. Författaren är förvisso inte opartisk men det må väl gå an. Läste för övrigt en artikel om Michelle i DN som var skriven till övervägande del med denna bok som källa, för att illustrera att det är en lättillgänglig, men absolut inte ytlig, bok.

Nästa boktips är på svenska, en bok jag fick av min mor för över ett år sedan och som mycket orättvist och oförståeligt hamnade i hyllan efter några tiotal sidor lästa; "Sophie Elkan" av Eva Helen Ulvros. En riktig guldgruva eller som jag skrev till en kompis: "...en orgie av vackra sekelskiftes-formuleringar, en analys av kvinnligt författande, av förekomsten (förtigandet) av lesbiska relationer...". Rekommenderar starkt båda dessa!

3 comments:

Anonymous said...

Till jul sänds en miniserie om Selma Lagerlöf i två avsnitt. Vill du att jag spelar in? För övrigt har jag upptäckt SR Minnen, där jag just nu lyssnar på ett gammalt fint radioprogram om och med Selma.

Anonymous said...

Läste artikeln, vilket gör mig än mer benägen att läsa boken om Obama, men jag tar den svenska varianten. Kul med boken om Sofie E, inhandlad på Mårbacka efter ett fint besök där. Dit bör du också snart.

Anonymous said...

Alf>> Ja varför inte? Låter intressant Jag ska också försöka få tummen ur och vara ingenjör på riktigt, dvs koppla ihop dator och TV så jag kan se på web-TV (det är t ex vansinnigt få femmilar på fransk TV)

eva>> Tycker jag absolut du ska när den översätts! Jag gav bort Obamas första biografi "Dreams from my father (Les rêves de mon père)" till J, tyckte den passade och det hade jag visst rätt i.