Saturday 14 February 2009

Födelsedag och Valentinsubstitut

Idag passar jag på att gratulera fröken O på denna hennes sista födelsedag, och tänker se till att fortsätta gratulera min kusin på ytterligare många under titeln fru. Ja, såhär på Alla Hjärtans dag känns det alldeles rätt att tänka på den stora dagen om ett par månader när hon byter titel (euh...vad ska jag ha på mig?? Tanken slog mig just att jag får en utmärkt ursäkt att skaffa en tjusig klänning!).

Valentin kan fira sin namnsdag i någorlunda solsken här i Paris. Stackars lille Valle förresten, vad många hjärtan och bakelser han måste sätta i sig idag. Kombinerad kolesterol- och sockerchock. Tur att det bara är en gång om året…

Själv är jag egentligen inte helt förtjust i den där dagen, liksom Fars och Mors dagar och allt vad de heter känns det alltför kommersialiserat - om jag inte misstar mig hyser även fröken kusin visst tvivel inför hjärtfrossandet. Det enda firande som kommer in här i hemmet är möjligen asken med Aladdin-hjärtan från IKEA. 

Nej, tacka vet jag fredagen den 13:e. Igår ställdes inlinesturen in pga för få åkare; det hade snöat/regnat under dagen och många mödade sig inte till Montparnasse i tron om att det skulle vara inställt. Varför det alltså blev just det. Orsak och verkan så att säga. Vi åkte däremot ändå, utan polis och utan officiell staff, men i högre tempo. En timme och 20 minuter efter avfärd var vi åter, samma tur som skulle ta 2,5-3h med den officiella randonnéen. Det är något visst med "rando sauvage". Helt utan fara är det dock inte; folk åker med som kanske inte riktigt förstått att det inte är som vanligt, och inser inte att det krävs en helt annan vaksamhet på trafiken runtomkring. Nu lär allt ha gått bra, men officiellt sett har naturligtvis ingen fredagsåkning ägt rum. Summa summarum blev det en bra fredag denna den 13:e, andra gången med "vild tur" på just en sån fredag.

1 comment:

Anonymous said...

Aha, nu förstår jag flaggorna. Faktisktkul se vilka som varit inne. Vilka möjligheter det finns att ha koll...