Monday 5 April 2010

Miss i algoritmen?

Det var märkligt, skriva algoritm utan h och utan att vilja korta ned det till ett praktiskt algo. Slås av tanken att jag det är ytterst få tillfällen jag skrivit ordet algoritm på svenska.

Det är söndagmåndagmorgon även i det här landet och eftersom jag jobbade ganska duktigt igår (många kompilerade dll:er!) tar jag mig slö morgon framför datorn. Som så ofta stannar jag då till på DN:s sida och idag drog artikeln om universitetsranking mitt intresse till sig. I många andra länder, därav Frankrike, är ranking väldigt viktigt och det pratas om prestigefyllda skolor och anrika universitet (i Frankrike ska man som ingenjör gå på école och inte universitet, det är inte en gång som jag i obetänksamhet uttalat mig om universitetsstudier i generella termer). Det finns uttagningar, eller tävlingar, för att komma in på olika skolor och i någon mening speglar förmodligen resultaten här skolans ranking eller status. Svårt att komma in = bra skola, ungefär som studenter förmodligen tänker i Sverige.

Jag brukar vara ganska glad över att det - mig veterligen - inte finns någon officiell ranking av högre lärosäten i Sverige. Många ger sig på att göra sådana, de som gjort den senaste kallas Urank men det finns också rankingar - eller åtminstone utvärderingar vilket i och för sig inte är samma sak - av Högskoleverket, av privata intressenter såsom NyTeknik för teknikutbildningarna, av studentorganisationer med mera. Det finns utmärkelser också, jag är t ex glad och stolt över att Y-programmet fick pris som Sveriges bästa teknikutbildning för några år sedan, men jag minns faktiskt inte vem som delade ut priset och vet inte hur kriterierna var satta.

Fortsätt utvärdera ur olika aspekter, fortsätt analysera, fortsätt förbättra! Men jag hoppas faktiskt att det inte kommer till någon officiell ranking. Måhända blir de blivande studenterna förvirrade av alla olika källor som säger ditt eller datt. Men de är åtminstona medvetna om att de är förvirrade och de riktigt engagerade sätter sig förmodligen in i frågan bättre och söker runt på olika ställen. Om det finns en allenarådande ranking blir de förmodligen mindre förvirrade men risken att de blir vilseledda är desto större. Nej, jag tror inte att en sådan ranking skulle ljuga men det finns så otroligt många aspekter att ta in.

Det är naturligtvis jättebra om en institution har stora forskaranslag och publicerar artiklar i kända tidskrifter. Men det är faktiskt ingen garanti för att lärarna är pedagogiska och som grundutbildningsstudent (heter det ännu så?) är det faktiskt det som spelar roll. Jag har haft såväl fantastiska assistenter mitt i doktorandutbildning, som mindre pedagogiskt begåvade professorer med gott internationellt anseende (och tvärtom!). Hur klämmer man in det i en undersökning?

En rolig aspekt som någon tar upp i kommentarerna är att Karolinska institutet vinner som bästa lärosäte. Det intressanta är att samma skola enbart befinner sig på tredje plats inom vård och medicin. Måste vara en sjujädrans bra ekonomutbildning de har där som drar upp generellt. Eller vänta nu.. Jag går in på KI:s hemsida. Karolinska institutet - ett medicinskt universitet. Men hur?? Nej, någon har supit till variablerna i den algoritmen... Gör om gör rätt. Eller nej, låt bli.

1 comment:

Alf said...

Oberoende av ranking på universitet så tror jag att det till sidst och syvende är studenten själv, det kommer an på om resultatet ska bli bra