Saturday 10 April 2010

Ooops I dit it again...!!!

På OL-gymnasiet fick vi lära oss en hel del om träningsplanering, formtoppning etc. Jag var ganska flitig student och följde råd och tips och var stundom ganska noggrann i mitt planerande. Tjugofyratimmars-idrottande, det lät fint. Jag skrev om det där i ett tidigare inlägg, där det framkommer att förberedelserna inför Paris maraton 2008 inte var de bästa. Hör och häpna. det är inte bättre inför 2010 års version. Lika lite specifik förberedelse men betydligt mindre generell sådan, dessutom några extrokilon som definitivt känns vid löpning. Jo alltså, jag tog faktiskt bort nästan alla vikter från skivstången på benövningarna under bodypump-passet i torsdags, och igår på inlinesturen tryckte jag inte alls på under sista timmen. Och jag ser i återblicken på inlägget från för två år sedan att jag hållit en hälsosammare stil, inget vin på hela veckan! :)

När jag tänker tillbaka på Paris 20km i oktober så är jag kanske lite bättre förberedd ändå, under vintern blev det ett drygt timslångt pass nästan varje vecka. Det räcker väl?!

Vi får se vad det lider imorgon, jag tar det för vad det kommer. En fika var 5e kilometer, massa folk längs vägen... När jag hämtade ut nummerlappen idag och såg mig om bland mina medlidande (alltså, de som ska lida med mig) var faktiskt inte alla atletiska sega gubbar, några såg nästan så humana att jag tänkte att om de fixar det, då ska jag minsann också göra det! Om inte annat, jag tar med mitt metro-/cykelkort för alla eventualiteter, om jag måste ta mig till målet för andra medel och lämna tillbaka mitt chip.

Jag är i alla fall ännu en riktig idrottare: jag garderar mig innan start med att tala om hur otränad och skadad (jag var störtförkyld i början av veckan!) jag är, det finns nog inga som är så bra på sånt som idrottare... Sen kan man ju fråga sig varför jag håller på med sånt där, att 1) anmäla mig bara sådär och 2) inte stå mitt kast och faktiskt förbereda mig trots allt. Gång efter annan. Jaja.

Jag vet inte om man kan följa via nätet men den som vill kan ju alltid kika in på hemsidan imorgon, starten är 8.45 och mitt nummer är 49328, rosa grupp - för de som satsar på 4h30+...

No comments: