Tuesday 27 August 2013

Fot(o)genisk...?

Periplerna i det forna Leopoldska rikets huvudstad fortsätter. Vi har hälsat på gamla och nya bekanta, utforskat en modern stormarknad och förberett lite formaliteter inför morgondagens besök i Brazzaville. Ingen annan stans i världen finns två så närbelägna huvudstäder.

Folk är överlag mycket trevliga och hjälpsamma. Mina kunskaper i lingala är mycket begränsade, men å andra sidan blir folk mycket glada av att en uppskattar deras inhemska mat. För mig är det alldeles självklart att inte äta pasta och sås, utan manioc och rökt fisk. Ett lands gastronomi torde vara bland det mest levande av dess kulturarv.

Men visst finns det undantag. Kongoleser tycker tydligen inte om att man fotograferar dem utan deras medgivande, och det kan jag ju förstå. Men låt säga att de tycker Verkligen inte om det. Jag fick syn på bilen på bilden nedan och som ni kanske förstår ville jag genast ta en bild:



Jag tog två bilder och på den här zoomade jag ordentligt. Så ordentligt att jag inte märkte att i mitt objektivs blickfång fanns en fotgängare. Han blev rejält uppretad och kom fram och började slå på bilrutan, snabbt ackompanjerad av två vänner. Jean kunde vifta så gott han ville att jag minsann tagit kort på glassbilen; chauffören fick vackert starta bilen och köra mot rött för att komma undan. Själv vågade jag inte ta någon mer bild sedan, och missade även idag Dag Hammarskjölds bro, rest 2009 under kinesisk försorg, som så mycket annat här.

Innan denna incident lyckades jag dock någorlunda diskret sno åt mig några bilder genom bilfönstret, alltid i hopp och viss omsorg att inte fokusera på någon enskild. Men ändå, det tål att sägas att personerna på bilderna har ingen anknytning till texten.


Bild in på en gata i ett enklare kvarter (camp), kantat av marknadsstånd.


Kineserna står bakom det mesta inom konstruktion här.


Bild från en bibelskola, som tydligt visar var vi är i alla fall!

Jag ber om ursäkt för att alla bilder hamnar i slutet, jag är inte helt hemma med min blogg-app och kan inte flytts runt dem. Framförhållning vore bra i skrivandet :)

posted from Bloggeroid

6 comments:

e said...

Bilder ska det stå, inte vilde...

Unknown said...

Cool bil. Hoppas den har bättre melodi än den svenska hemglassbilen!

eva said...

Fortsätt skriv och berätta, kram

Alf said...

Vad är en Peripler?

e said...

Peripler är plural av peripel vilket jag använde som upptäcktsfärd/äventyr, men det skulle inte förvåna mig om det kommer från franskans péril och alltså egentligen betyder fara (danger). Eller också är det jag som misstar mig och har försvenskat ett annat franskt ord (periples finns på franska ung i betydelsen jag använde )...det vore inte första gången! Jag var t ex övertygad om att merveillös fanns på svenska (=fantastiskt, underbart).

Alf said...

Läste i en gammal ordbok att ordet kommer från ett grekiskt uttryck som ordagrant beryder segla omkring. Jag sksll genast införliva det i min vokabulär