Tuesday 2 December 2008

Frejdiga fruntimmer

Ända sedan jag läste Mårbackasviten för en herrans massa år sedan har jag varit mycket förtjust i Selma Lagerlöf. I min nuvarande läsning, biografin om Sophie Elkan, förstärks detta. I sanningens namn visste jag mycket lite om Sophie sedan tidigare, och det är ett fascinerande kvinnoporträtt som växer fram. Likaså lär jag känna Selma mer, som person och inte enbart författare. De var verkligen två "frejdiga fruntimmer", även om de själva förmodligen skulle sparkat bakut åt det uttrycket.

Boken är min tågläsning och från morgonen kan jag inte låta bli att dela med mig av några citat. De två första är signerade Selma, angående Sophies kärlek för den gifte belgaren Alexis Sluys:

"Selma konsulterade Bibeln och hennes åsikt var klar: 'För mig står där att om du älskar en man skall du tillhöra honom helt och äfven kroppsligt hvilka moraliska plikter som än binda dig och honom på andra håll. Att det var nog att älska har jag aldrig sett.'"

"Jag skall straffa dig med att förälska mig i Heidenstam. Han har en skild hustru, en öfvergifven älskarinna, en fästmö som dras om honom men för resten är han fri som fågeln och det kunde bli ett vådligt lyckligt par av oss."

De två följande uttalandena gäller två andra välkända författare, verksamma i Sverige vid samma tid som Selma och Sophie. Kommentarerna gäller kvinnosaksfrågan, där debatten stundtals lär ha varit mycket het kring förra sekelskiftet. Vem vet vilka det handlar om?

"Innerst inne är hon inte klok - jag menar att hon är rubbad" /Sophie

"Det är inte bra för ett land, att dess största snille är en dåre" /Selma

On another note; a huge thanks to S who sent me the advent calendar of the year!

11 comments:

Anonymous said...

Det måste ha varit Strindberg. Som för övrigt lär ha sagt att "Näst efter små barn och hundar så är musik det jävligaste jag vet"

erika said...

Voilà, visst är det så (jag tänkte nog du skulle veta, eller listade du ut ändå?). Fascinerande att kvinnorna inte ens platsar i denna gradering av pest och kolera.

Den andra personen?

Anonymous said...

Den andre kan ha varit gamle Verner - von Heidenstam alltså. Som en gång skrev "Jag längtar stenarna, där barn jag lekt" Vilket i Grönköpings Veckoblad ändrades till "Jag längtar ugnarna, där barn jag stekt...."

Anonymous said...

Och hon, Verner, var hon inte riktigt klok? ;)

Anonymous said...

Aha. då missuppfattade jag din text. Trodde det ena citatet handlade om Sofie och det andra om Selma, Inte att det var dessa damer du citerade.

Anonymous said...

Mjomen...du fixade ju Selmas uttalande om Strindberg så för att vara helt stringent stämmer inte din filosofi riktigt. Men du är förlåten och du är inte särdeles långt ute och cyklar när du tänker Heidenstam.

Anonymous said...

Ostringens är en av mina mer charmfulla egenskaper . . .

Anonymous said...

Jag läste ost-ringen...

Men ska jag behöva avslöja vilken dam som åsyftas av Sophie? Även om jag tycker att det väl inte finns så hemskt många kvinnliga författare till vilka man inte behövde cykla så långt från Övralid. Eller?

"Helst borde varje kvinna bilda familj och ägna den sina omsorger, men de som inte gjorde det, kunde verka som 'samhällsmödrar' genom arbeten som lärarinna,..//...intellekt och kreativt nyskapande hörde hemma på mannens fält...//...hur hon än ansträngde sig skulle hon i jämförelse med mannen endast bli en medelmåtta, eftersom hon saknade mannens intelligens..." och bla bla bla. Denna kvinna skulle förmodligen inneha en nyckelroll i ett bastuseminarium i jämställdhetsfrågor;)

Anonymous said...

Jasåååå, Var det gamla Elin?

Anonymous said...

Eller.... gamla Ellen.... Vem var det nu igen som bodde där nere vid stranden

erika said...

Jo, denna nyckelroll skulle alltså innehas av Ellen Key. Vänskapen mellan henne och Sophie Elkan lär ha svalnat av efter ett antal år just pga deras skilda kvinnosyner.