Tuesday 23 December 2008

Är det jul igen?

DN idag skriver de om extra mycket ledigt i jul, med julafton en onsdag. Man kan svara på dagens fråga huruvida man jobbar hela eller halva dagen, eller inte alls, idag den 23:e. Jag förstår inte alls. För första gången i mitt liv ska jag jobba på julafton. Kontoret stänger kl 16 på eftermiddagen och även om jag teoretiskt sett skulle kunna ta ledigt vill jag spara dagar till skidsemestern. Det hela känns otroligt märkligt och jag har lust att ropa till de stackars fransmännen att "hallå, ni har missat nåt, julafton är den 24:e"! Det är det förvisso här också och i någon mening har de kanske bättre fattat innebörden av ordet julafton, eftersom det enbart är kvällen som firas. Jultomten kommer på natten till den 25:e och barnen får sina paket på morgonen. Egentligen är det väl så det firas på de flesta håll runt om i Europa, jag har för mig att de skandinaviska länderna är lika men jag kan missta mig. Det är som att allt är förskjutet en dag. Vad kommer sig detta? Har det att göra med jultomtens arbetstider, att på väg från Rovaniemi avverkar han Norden på julafton och resten av Europa och världen på juldagen?

Kanske är jag inskränkt och insnöad på det jag är van vid, men jag gillar det svenska konceptet. Förväntan på lillejulaftons kväll, som barn var det bastu och risgrynsgröt - de första åren lutfisk -den kvällen och så hängde strumpan jämte sängen på julaftonsnatten. Något litet paket på morgonen för att stilla nyfikenheten, fika med saffransbröd och hallonsaft, julbord, Kalle Anka, promenad, fika igen och så till sist julklapparna! Schemat modifierades något med åren men generellt var julen slut någon gång runt niotiden den 24:e. Skinkmacka på natten och julbord hos farmor på juldagen tillhörde i och för sig också julfirandet.

Men här börjar det den 24:e på kvällen. Jag kan inte för mitt liv förstå hur arbetande familjer kan få ihop julförbederelserna. Jag tycker nästan synd om de stackars barnen som inte får den här laddade förväntan. Hem från jobb/dagis och sen till bords. I många fall säkerligen en rejäl lyxmiddag med vin som riskerar göra morgonen den 25:e baktung istället för mysig (ok, jag är inskränkt på mitt). Kanske hade vi det väl förspänt som små med lärarföräldrar på jullov, vi kunde städa en dag och pynta nästa (jag vill tro att mamma egentligen städade andra dagen också men eftersom det tog halva dagen att pynta bara mitt rum märkte jag aldrig av det).

Vår lägenhet är inte det minsta julstädad, de förberedelser jag tänkt få till i helgen hanns inte alls med och pepparkakshjärtana kommer nog ätas upp ogarnerade. Städningen får sträcka sig till att försöka spika ihop byrån som ligger utspridd på vardagsrumsgolvet (hur spikar man när man kommer hem vid sju-halv åtta varje dag och det bor en bebis på våningen under?) samt bädda sängen. Igår var det julmatslagande som kommer fortsätta ikväll. En stor likhet med min barndoms jular är att köket kommer vara ett kaos kvällen den 23:e. En stor skillnad är att mamma och pappa inte kommer att ha städat undan allt och tvättat golvet när jag vaknar på morgonen (hoppet är inte helt dött dock, chansen finns att J har tid att göra sådär skinande rent som jag aldrig lyckas med).

Men vet ni? Jag tror det kommer bli en bra jul i alla fall, även utan pepparkakshjärtan och med dammråttor bakom extrakylskåpet som skulle blivit bortfört (hämtat av mottagaren) för två veckor sedan. Lådan med farmors tomtar kommer packas upp och Fasters vita duk ska läggas på bordet, en tanke kommer skänkas till dem som inte längre finns bland oss och med dem i minnet kommer vi som är kvar att roa oss i varandras sällskap.

Och blir nu inte julen så himskans bra gör det ingenting för den är snart slut ändå, den 26:e är jag åter på kontoret! ;-)

4 comments:

Anonymous said...

Fortfarande kvar på jobbet denna lillejulafton,med vetskap att julmat ska inhandlas på vägen hem blir jag rörd över att få läsa hur vi firade jularna i Hjärtum.
Men var tid har sitt och jag tror/vet att vi alla kommer att känna julefrid när vi väl sätter oss ner och låter den komma.
GOD JUL alla nära, kära och alla andra som läser här.

Anonymous said...

Det gläder mig att jag varit med om att ge dig minnet av hur en riktig jul ska firas.

Ola J Hedin said...

Ska man verkligen spika i IKEA-möbler? En riktigt god jul i alla fall! Kram från ett snöfattigt men halvvitt Gräsmark.

erika said...

Jajamen, ryggplattan Ola, ryggplattan!

Kram från ett blaskigt, snöigt, och på alla sätt ovitt Paris:)