Monday 1 February 2010

På efterkälken

Det händer inte sällan att jag ler lite överseende åt Frankrike när det gäller den tekniska utvecklingen av saker och ting, sådär i största allmänhet. Om man ska tala i synnerhet gäller det framförallt banker, där checker fortfarande är högsta mode även om internetbank börjar komma alltmer. Körkorten är små papperslappar att jämföra med våra i kreditkortsformat. Det kan väcka viss avund, för att inte tala om mitt ID-kort med chip i (även om jag brukar lägga till att chipet ännu bara är där i preventivt syfte och kommer aktiveras i framtiden). Rent generellt kan man alltså se på saker lite milt överseende. På vissa områden är det förstås tvärom, såvitt jag förstått ska SL just till att byta ut stenålders-bussremsan medan RATP gjorde sin definitiva övergång till plastkort för ett år sedan. Man kan naturligtvis blunda för detta undantag och låta bli att skapa någon sorts alltäckande, rättvisande statistik.

Men nu har jag funnit ett område där Sverige är en bit efter, och för denna upptäckt vände jag mig till Storbritannien. På grund av allmän försummelse har jag ännu inte fått iväg moderns födelsedagspresent, och då inföll hennes stora dag på samma dag som min namnsdag. Nu är det så dags och jag skulle gå till posten. Så kom jag på att jag kan ju faktiskt kosta vad Royalmail tar för samma försändelse, jag ska ju ändå till England imorgon. Inte nog med att det var billigare (förvisso ganska marginellt) men jag kunde här hemifrån ange vikt på paketet, skapa adresslapp, betala på nätet och skriva ut det hela med matriskod för frimärket. Att skickas senast imorgon. Jamen dåså, då får hon väl få sitt paket skickat från Canterbury istället. Och rätta mig nu gärna om jag har fel, men inte kan man göra så på Posten (för lat kolla efter)?

5 comments:

Turbofarfar said...

Hej
Vad är Din åsikt om att Franska TV skall BÖRJA gå över till TNT?
Tydligen börjar man i en avkrok, Alsace, som ju nästan ändå är utland.

e said...

Här kommer jag nog på skam med ett fånigt öh och erkänner att jag inte tycker något alls... Jag har förvisso en TV och en väldans massa kanaler tack vare en tv-box, men denna box kommer i mitt liv lite i skymundan sin tvillingsyster som förser med mig internet. På samma sätt hänger jag inte alls med i utvecklingen:/. Men jag ÄR ingenjör, jag lovar!!

Alf said...

OJ. Jag har missat två inlägg. Skall läsa dem i min iPhone på bussen sedan....

eva said...

Ser fram mot att få ett franskt paket postat i England. Ja en iPhone ska man ha har jag märkt, kan knappt röra mig ute på stan - SF - utan att ha minst flera i sikte. Kartan lockar mig.

Alf said...

Tack för brevet med det speciella frimärket, som kom idag!