Thursday 11 February 2010

Snow snow snow

Högst upp i menyn på högerkanten på mitt universitets hemsida hittar man "Snow information" där det står att läsa allt om det aktuella snöläget och vilka åtgärder som vidtas. Vägen upp till universitet är tydligen stängd och UNiBUS som transporterar lata (jamen låt mig vara fördömande om jag vill!) studenter mellan stan och universitet går inte alls. Något sånt har jag aldrig sett på LiU, kanske för att där knappt finns några vägar upp som kan ställa till problem... Det är alltså snökaos i East Kent idag med flera stängda skolor, tågproblem etc. Jag gillar kommentaren "Will your children be enjoying a day off school?"hemsidan som annonserar vilka skolor som är stängda, det känns som skön brittisk inställning, lite humor sådär. Brittisk humor brukar förvisso ganska ofta karaktäriseras som torr och styltig, jag måste alltså vara lite trist då som tycker om den.

Men åter till snön, det är upp till 10-15 cm snö på sina ställen och universitet har märkbart mindre folk än vanligt. Själv är jag ensam på kontoret och har därför snott åt mig extraelementet som är lägligt placerat just över mina fötter. Varmt å skönt!

Mindre varmt och skönt var det att springa i morse, men underbart ändå! Det låter väl helt osannolikt för svenskar men jag har inte sprungit i snö på...säg tre år! Alltså sprungit i snö så att man känner ett visst motstånd, vispat undan lite lätta flingor har jag väl gjort. Min runda tog lite längre tid än vanligt, det var dessutom motvind där snön var som djupast men sånt ger bara ökad effekt.

Jag hoppas dock att de ska hunnit städa vägarna till imorgon, då jag ska ta nattbussen till Paris och för första gången åka färjan Dover-Calais!

För övrigt är jag arg på DN som verkar vägra mig att komma in på deras hemsida sedan jag igår kommenterat på artikeln angående utmärkelsen av Noomi Rapace till DN:s kulturpris, där det i juryns utlåtande talade om att hon gjorde en bra tolkning av den "..., anorektiska, ..." Lisbeth Salander. Jag håller definitivt inte med om att Lisbeth Salander är anorektisk, däremot grymt smal men det är inte samma sak, och det försökte jag kommentera. Det censurerades bort både en och två gånger och nu kommer jag inte ens in på DN:s sida längre. Vad hände med tryckfriheten? Såvitt jag vet var den kommentaren vare sig hets mot folkgrupp, sexistisk eller på något annat vis moraliskt förkastlig. Heller inget påhopp på vare sig Noomi Rapace eller Stieg Larsson, som flera av de andra kommentarerna. Morr.
Uppdatering: Nu kommer jag åter in på DN:s sida och har länkat till artikeln ovan. Utan mina tre kommentarer dock...

3 comments:

Anonymous said...

Det där med DN får du inte släppa utan istället undersöka varför du är portad.

eva said...

Anynoumus are eva

Christina said...

jag håller med eva. tycker att det verkar helt stört att de raderar sådana kommentarer. strutsfasoner.