Sunday 2 December 2007

Mmmmmm.....

Massor av rubriker for genom huvudet men den här är nog den bästa för att illustrera sinnesstämningen efter en mycket bra helg. Utanför smattrar regnet mot rutan och inne är värmeljusen tända, "Eine kleine nachtmusik" i högtalarna och fy schalingens vad ont det gör i benen. Allt är med andra ord precis som det ska. Det vore förstås önskvärt om benen vore vältränade nog att inte behöva värka så dan't men innan gårdagens 18km var det inte sedan Genève halvmarathon som jag sprungit sådär länge på asfalt, så de må vara förlåtna. Igår var det alltså det traditionella löploppet Escalade i Genève och jag ställde upp i Course du Duc-klassen. En ambition var att klara 1:21 så med 1:20:59 får jag väl ge mig själv godkänt. Trots vansinnig svacka runt 11-15 dock; 44 minuter på milen lovade på en tid under 1:20 men sedan hände väl något. Jaja.

Det bästa med helgen var nog ändå…ja, själva helgen i sig. Lördagen startade tidigt för att ta tåget till Genève där jag blev mött av S och hans vän T; vi kastade oss på bussen till startplatsen där flera välbekanta CERN Running Club - ansikten hälsade glatt. Efter loppet (som var ytterligt regnigt - till att köpa löpartights!) förvånade den schweiziska organisationen med att inte vara ett väloljat maskineri och vi fick vänta länge och väl på våra väskor från startplatsen. Bland gympapåsar, sportbags och trekkingryggsäckar fanns en enda fyrkantig resväska som för att fullända karikatyren hade tydligt präntat på etiketten med startnumret; "Paris". Nåväl, med väskor i hand och varma kläder på firade vi välförrättat värv med vin chaud innan det bar hem till S. Efter tvagning byttes funktionskläder mot tighta jeans, och sportdryck och banan mot champagne och oliver innan vi var redo för staden igen där flera vänner anslöt för middag.

Under lördagkvällen smiddes stora planer på att springa upp för Jura nästa dag men jag är rädd jag måste erkänna att storstadslivet gjort vekling av mig. Från 1700möh-planer via tankar på tur runt stan slutade det med gentle jog tillsammans med S till CERN. Nä förresten, den var inte det minsta gentle utan pain in the...everywhere (lår, benhinnor, vader...) från början till slut. Nostalgitrippen fortsatte och vi var förbi i lägenheten i Meyrin där jag bodde med E och hämtade prylar som blivit kvar. Efter lunch på stan med flera vänner på en gammal favoritrestaurang var det sentimentala måttet nästan rågat och tågresan hem till Paris blandad med såväl vemod som glädje. Jag kunde inte upphöra att tänka på den stora lyckans lott det är att kunna resa tillbaka till det gamla Hemma, sätta på den gamla telefonen, låta den gå varm och så dyker vänner upp. Nästan värt en liten glädjetår. Det blir inte likadant igen för många av dem som är där nu är inte där nästa gång, på CERN kommer folk och går... Det får bli till att fara till England, Italien, USA eller Sverige i så fall.

So, to sum up a great week-end and I just can't express how happy I am having such friends!

(För en timme sedan svarade jag i telefon på den förvånade frågan att jag redan skulle sova; "nej, jag är inte förkyld, jag har bara inte internet". Tji blev det med det, signalstyrkan är alldeles ovanligt stark…)

4 comments:

Anonymous said...

Trevligt läsa om en trevlig men värkande helg.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.