Monday 21 July 2008

Tapas, tapas, tapas

Ett spanskt smörgåsbord. Ungefär så kan ESOF-konferensen jag just besöker beskrivas. Dagarna är fullspäckade med föreläsningar i allehanda ämnen; det generella temat för konferensen är "Science For A Better Life" med underämnen såsom Communicating Science, Engineering The Body, The Very Big And The Very Small, och Science And Art för att nämna några. Ett av de allra bästa inslagen var igår när en sammanslutning av ett antal svenska forskningsinstitutioner och -råd (Vinnova, Vetenskapsrådet, FAS och Formas) arrangerade en diskussion angående hur vi kan överbrygga klyftan mellan vetenskap och politik. Jag hamnade (i orientering hamnar man ingenstans, man tar sig dit!) vid samma bord som en icke namngiven svensk f d försvarsminister tillika riksdagstalman. Det är verkligen gott om celebriteter här; nobelpristagare såsom ministrar.

Omgivningen gör sitt till att göra konferensen lyckad, Barcelona är en mycket trevlig stad dit jag gärna skulle vilja återvända för semester någon gång. Jag tar mig inte riktigt den tiden nu när jag är här av anledningen jobb, men på kvällarna har det varit middagar med CERN-vänner och HIRESOMI-kollegor. Français och English i härlig blandning.

Lite turistande blir det dock, gärna kombinerat med löpning. Igår tidsoptimerade jag joggingtur och kul- dito genom att springa till La Sagrada Familia.

ESOF-konferensen föregicks av en Marie Curie-konferens med 300 deltagare från olika discipliner. Alla presenterade posters som alltså fick läggas på en "dummies"-nivå. Det är onekligen nyttigt att beskriva sitt jobb för noviser på området, och samtidigt stärkande då det faktiskt kommer fram att man lärt sig något.

Marie Curie-konferensen var generellt en härlig tillställning; då ett av kriterierna för MC-stipendierna är att man inte kan arbeta i sitt hemland har alla fellows anknytning till åtminstone två länder. PhD från Kina som jobbar i England, svensk PostDoc i Tyskland, rysk ekonom i Frankrike, och så vidare… En bra upplevelse!

Sådana här konferenser bidrar kanske inte direkt till en bättre karakterisering av min deformerbara spegel, men ger mängder av inspiration, karriärtips och complementary training.

And...I am seriously considering to start write in English. However, the constant strive towards perfectionism would get a serious blow:-) That doesn't necessarily have to be a disadvantage though...

PS. Angående titeln: det har ätits ganska mycket tapas. T ex två luncher i form av "Tapas With A Prof", ena dagen som deltagare med en CERN-professor, andra dagen som "moderator" för generaldirektören för Euratom (bl a....).

7 comments:

Anonymous said...

Kul och trevligt att läsa - igen!!
Vad du får vara med om ...

Anonymous said...

Även jag har träffat sagde ex-minister men då i hans egenskap av konduktör på den smalspåriga museijärnvägen i Mariefred. Och idag var jag och Susanna Kallur inne och röntgade våra knän samtidigt på St Göran.

Ola J Hedin said...

Jag sliter mitt hår för att räkna ut vem som varit både talman och utrikesminister, men förgäves. Ledtråd?

erika said...

det var då #&!$... hoppas du inte blivit skallig än.

Till mitt försvar...värmen:-)

Ola J Hedin said...

Tänkte väl det! Hehe... Inte så lätt alla gånger, och du har i alla fall ett försvar. Jag kan ju bara säga "jag är en messerschmitt"... ;)

Anonymous said...

Ola, jag höll på att glömma. Jag tycker inte om dig längre. Jag pratar inte med dig längre. Och det har inte det minsta att göra med att du är messerschmitt. Nej, för som sådan har du lämnat mig ensam här i blåsten man får stå ut med på toppen. Pilutta dig!!

Ola J Hedin said...

Pilutta dig! Jag tycker om mig och det gör alla sköna Stockholmguss också, så det så. Värsta fett med credd på softish-semestern, fattaru? Eller hur vi nu pratar här på Liiiidiiiingö.