Tuesday 30 September 2008

När orden inte räcker till

En bruten arm kan låta allvarligt men den gör inte så ont. Är det på riktigt eller är det för att i perspektiv är det ganska futtigt?

Mark Levengood berättade i ett sommarprogram, på sin klingande finlandssvenska, att "Farmor hade ett stort hjärta. Det var då också dödsorsaken". Jag är inte så insatt i de medicinska orsakerna att jag vet om även den andra frasen är sann för min farmor. Den första är det definitivt. Eftersom minnet av Farmor är så starkt associerat med glädje och värme känns det inte makabert att citera ett skämtsamt uttryck. Inget kan ändå förta stundens allvar.

Ord blir lätt fula och klumpiga, men min far beskriver väldigt fint Farmors sista dag.

1 comment:

Anonymous said...

Ja,precis som jag skrev i Alfs blogg kommer vi för alltid att minnas vår "härliga farmor".