Sunday 4 November 2007

Änglar och demoner

Från CERN till Louvren (via Vatikanen, jorå, om man vill vara långsökt) och jag lånar den uttjänta rubriken.

Ty ikväll var det änglar och demoner. Vid femtiden fann jag mig med en oplanerad söndagkväll och kände att jag ville utnyttja storstadens möjligheter, så jag gick på en teaterpjäs jag sett reklam för tidigare. "La vie privée des Anges"Lucernaire-teatern ett par gator bort; en föreställning som kombinerar teater, opera och dans och som var en utmärkt söndagkvällsupplevelse. Därefter demoner, jag ville ju få in mitt kyrkogårdsbesök men var som jag befarade för sent ute. Parker och kyrkogårdar i det här landet stänger vid mörkrets inbrott, på de sistnämnda måste det ju vara för att bespara allmänheten från spöken. Jag hade dock med ett värmeljus och satte på muren utanför kyrkogården; laglydig som jag är vågade jag dock inte lämna det när jag gick.

Dagen fortlöpte annars såsom söndagarna numera brukar; sova länge (detta är ett framsteg!), inlines längs Seine där jag blev instruerad av en åkare som talade till mig så att jag förstod med kraftvektorer hit och komposanter och jämvikt dit. Det gav lite resultat och han verkade lika nöjd som jag. För övrigt är bromsen avmonterad, efter kollektiv mobbning i fredags ("du kan ju inte ha staff-tröja, M100 och broms!!!") samt det att framfarten faktiskt kan hämmas kändes tiden mogen.

3 comments:

Anonymous said...

Ja den mobbningen "kändes" nog, men vad bra att tiden var mogen för avmontering. Lycka till med åkningen...

Anonymous said...

Ack ja, tänk att min dotter blivit en flicka på glid....

Anonymous said...

Japp, och nu ska jag ut i parisnatten och avverka gata efter gata i högt tempo tillsammans med en skara något äldre män. Just så.