Wednesday 7 May 2008

Chez moi!

”Men Erika, du har faktiskt bara varit borta i tio dagar”, tyckte kocken Y på bistron på hörnet när jag undrade om allt stod väl till i Paris. Men det känns som en smärre evighet. Om inte annat så för vädret, det är nästan som att sommaren kommit till stan medan jag var borta. Turister poppar upp överallt och kommersen blommar. Uteserveringarna öppnar och restaurangerna slår upp fönster och dörrar man inte visste fanns (skulle sånt funka i Sverige, jag menar; om någon får den vilda idén att ta med sitt glas från bardisken till ett bord på trottoaren utan att passera entrédörren?).

Min första eftermiddag, när home väntade på att få ersättas med homme, hittade jag en ny favoritplats i fönstret med utsikt över kvarteret. Förvisso hade jag en bok men en parisisk gatukorsning kan erbjuda nog så mycket underhållning i sig själv och jag blev nästan lite kär i min stad. Eller det är jag ju redan.

Det blev en kort inlinestur i måndags kväll, inte hela svängen men väl till Louvren för att säga hej och hänga med en sväng i alla fall. Om en månad är det dags för min första inlinestävling, ett 2*6h-lopp i ett lag med sju andra tjejer ute på västkusten nånstans. Kul kul! Får hoppas att sviterna från Stockholm Maraton helgen innan inte sitter alltför hårt i kroppen, om de ens får en chans att infinna sig vill säga...

Tidsomställningen känns i kroppen men på ett märkligt sätt, i natt vaknade jag efter tre timmars sömn och tyckte minsann det var dags att stiga upp. Klockan 03.00 motsvarar 18.00 SF-tid så det verkar som att min hjärna missuppfattat tidsskillnaden på nåt vis. Det ska bli skönt med ett par dagar ledigt. Imorgon är helgdag för årsdagen av krigsslutet 1945, fredag blir klämdag och måndag är det annandag pingst . Här ransoneras minsann inte helgdagarna bort. Troligen stannar vi i stan, kanske blir en tur till havet men med en USA-resa i bagaget och en dito till Polen framåt är det helt ok vara hemma också. Jag ska för övrigt köpa en grill idag och kanske blir det en IKEA-tur för att utrusta balkongen. Sommar, sommar, sommar....

2 comments:

Anonymous said...

Gott läsa du är på plats igen och att du känner dig härligt hemma.

Anonymous said...

Håller med dig om tjusningen av att sitta och titta ner på din gatukorsning, Har fortfarande den bilden som bakgrund i mobilen och tänker ofta på frukostarna där.