Tuesday 27 May 2008

Skrivlust

Det har gått ett par månader nu sedan vi installerat vår freebox med lyckat resultat (nej, neuf å sin sida har ännu inte betalat tillbaka för ett halvårs icke-fungerande abonnemang) och har gratis telefonsamtal till ett otal länder runtom i världen. Vi tillhör skaran som utnyttjar detta flitigt och på fakturan finns såväl amerikanska som europeiska och afrikanska destinationer. Men efter helgen gick något särskilt att skåda på listan. Ett fixt franskt nummer! Till och med två! Har här gått och blivit franskt? Nåväl, det ena tillhör en turkiska och det andra en engelsk-dansk som jag lärde känna i Schweiz. Jag ska undersöka om man kan ha Internationalen som ringsignal.

Angående internationalen så har min franska bank förvånat och imponerat. Hädanefter kommer det att gå att göra utlandsöverföringar via internetbanken! Tänka sig, man kan alltså genomföra en överföring utan att över disk lämna in sitt ifyllda formulär. Det räcker numera att skriva ut en begäran, signera och skicka in till banken för att få kontot tillagt på listan. Ser man på.

När jag ändå filosoferar om saker och ting har jag börjat Läsa igen. Alltså riktiga böcker. Varje gång jag sätter igång och hittar en riktigt bra undrar jag varför uppehållet varit så länge. På senaste tiden har RER-tiden börjat utnyttjas, det blir lite färre brev skrivna men det skadar inte att låta ord flöda in istället för ut ibland. Idag fick jag beröm av chefen för min förmåga till multitasking; "du kan gå, läsa och lyssna på musik samtidigt, inte illa!". Men jag sitter fast i senaste fyndet: "J'aurais préféré vivre" av Thierry Cohen. Lättläst, smått absurt men tänkvärt om en man som begår självmord men vaknar åter på årsdagarna av detta och betraktar det liv han levt om han överlevt självmordsförsöket (eller har han i själva verket överlevt?). Dessvärre verkar den inte finnas på svenska, det gör däremot den sanna, skrämmande historien av och om Souad: "Brulée vive". En annan stark rekommendation är "La joueuse de Go" av Shan Sa, i original skriven på franska av en kinesiska, men den finns åtminstone översatt till engelska.

2 comments:

Anonymous said...

Du tänker då bara på nöjen! Min läsupplevelse just nu är Ola Lauritzsons och Ulrika Davidsson "Våra bästa GI-recept" ....

Anonymous said...

PS. Nu har jag beställt bevakning av dina mellantider på lördag via SMS för 35 sekiner! Så se till att sätta fast chipet ordentligt.