Wednesday 18 June 2008

Allez les bleus!!

Dessa rop skalla inte mer på Paris gator under fotbolls-EM. Ty igår skrevs sistaplatsen i grupp C in i protokollet och Monsieur Domenech får åka hem med sitt lag igen. Snöpligt att slutet skulle ske mot just Italien, efter VM-förlusten.

Nu deppar jag personligen inte så hemskt mycket för det, förutom att det är tråkigt med en turnering där inte Frankrike är kvar; stämningen på pubarna och i staden generellt skulle vara bättre. Igår var det dock inte alltför dämpat på Le Bistro, däremot uppgivet så till den grad att ingen orkade svära över italienarna. Snarare ville folk se coup de têtes style Zidane från alla spelare på slutet, röda kort hade ändå inte skadat. Och Henry fick ju göra mål trots allt.

Desto mer spännande ikväll, Suède-Russie. Om vi vinner lär det bli Holland i kvarten, det verkar lite svettigt förstås. Om de däremot förlorar tänker jag hålla på...öh, då kollar jag nog inte så mycket mer (lägg märke till min sportjournalistiks-användning av personliga pronomina i detta stycke). Det kom en inbjudan, via O, om att kolla på matchen i TF1:s studio. Tilltugg i pausen och allt, men jag faller nog till föga för invanda mönster och sportar själv istället. Dock med avsteg från anti-bomulls-principen. Vad gör man inte för sitt land?

4 comments:

Anonymous said...

Nog värt att använda bomullströjan i kväll. Vad gör man inte för patriotismen. jag tittar nog på matchen ikväll. Förresten, apropå tävling, så begick jag min första riktiga golftävling. Långt till touren förståss, men jag är nöjd och imponerade på andra.

Anonymous said...

Hope Sweden win I have them in the Office pool

Anonymous said...

and we lost:( though, at least we were in the game...

see you in Barcelona (shame there are no matches during that week, have a vague memory I checked a while ago)

Anonymous said...

Well at least you were at Euro 2008. Ireland were knocked out long before.