Monday 9 June 2008

La Faute sur Mer

That's it - first inline race over and done! Just as fun as one could ever hope for:-)

Två gånger sex timmars inlinesåkning; halva helgen går väl åt tänkte jag. Inte riktigt kanske... Det började redan i fredags när vi var riktiga stadsbor-ska-ut-i-naturen och åkte till det närbelägna stora sportvaruhuset. Tält var huvudmålet, tält! Uppvuxen i en någorlunda friluftsig familj är tält inte något man köper, det bara finns där. Och inte är det nåt bensinmacksvindskydd utan en lite mer hardcore variant. Sovsäck, då går man ut i förrådet, funderar över hur kallt det kan tänkas bli och plockar en. Men vi hittade faktiskt ett mycket bra bygg-sig-själv-på-två-sekunder-tält som lämpar sig mycket bra till ändåmålet. Likaså de två fällstolarna med ryggstöd (!) på, långt från smidiga Walkstools men rätt trevligt mellan varven på banan.

Avfärd på lördagsmorgonen och fem timmars bilresa till havet och tävlingen. Jag visste inte alls vad som väntade men plötsligt var klockan 18, startskottet skjutet och de första åkarna i mål så det var dags för mig att anträda banan. En 1.5 km lång slinga på avspärrade gator inne i samhället, väl skyddat från havets vindar. Den enda lilla uppförsbacken var i början vilket gjorde det till en mycket trevlig slinga, några snäva kurvor som jag efter några varv lärde mig manövrera rätt bra. Vi var sju tjejer i laget som turades om; mestadels alla sju men bitvis var vi fyra eller tre vilket faktiskt var lättare eftersom man inte hann bli kall. Till exempel kunde vi som körde till midnatt gå upp lite senare eftersom de som lagt sig tidigare var uppe i arla morgonstund.

Resultatmässigt gick det över förväntan. Efter ett tag kunde vi identifiera våra värsta konkurrenter samt vilka i det laget som var de riktigt starka korten och vilka som sinkade däremellan. Det sporrade tävlingsdjävulen att jämföra sig med dem. Mina varv snurrade jag på sisådär 4.10 och det var helt ok. Lätt svettigt blev det när jag efter spurten blev blockerad i ingången till växlingsfållan och fick rädda mig undan ett fall genom att ta varvningsfållan och därmed köra ett varv till. Ska väl inte klaga, tjejen som avslutade både lördag natt och söndag lunch fick köra fyra i rad när växlingen stängde. I slutänden klarade vi oss helt utan fall och dessutom blev vi bästa damlag. Som debutant fick jag pokalen med hem och den stoltserar nu bland maratondiplomen:-) Samt J:s pokal, herrarna blev fyra och även han fick äran att ta hem den.

1 comment:

Anonymous said...

Kul helg igen, men vad använder du din arbetstid till? :-). Det finns fortfarande en hel del av dylikt att hämta i förråden ....
Går ej bilden att förstora?