Tuesday 24 June 2008

Kulturkvart

Eller snarare -timme. Det tillbringar jag två gånger per dag på metron och tåget*. På sistone ägnar jag nämligen alltmer av denna tid åt att läsa. Nyligen avslutades första delen av tre i en fristående trilogi av Yasmina Khadra, den algeriske författaren som publicerat sina verk med sin hustrus namn som pseudonym då han själv, Mohammed Moulessehoul, belades med censur av militären. Att skriva under just detta namn var ett sätt att ära algeriska kvinnor i allmänhet och sin maka i synnerhet. Tyvärr finns inte denna första bok, Les Hirondelles de Kaboul (The Swallows of Kabul), översatt till svenska. Lite synd, framförallt för alla som missar den men jag hade också gärna läst den på svenska ty han har ett mycket målande språk med många (och långa) adjektiv som visserligen är vackert men inte underlättar för en fransk-amatör. De övriga två i serien, L'Attentat (Efter attentatet, flerfaldigt prisbelönad) och Les Sirènes de Bagdad (Sirenerna i Bagdad) går däremot att få tag i.

I väntan på att bok nummer två ska landa i brevlådan har en novell av Simenon avverkats, och jag har just påbörjat en av Françoise Sagan. Korta historier, bra för metron. I det väntade bokpaketet finns även Mes Amis Mes Amours av Mark Lévy, en aktuell fransk författare som är mycket populär för tillfället men som jag inte läst något av. Inspirationen att åtgärda detta kom vid söndagens biobesök då det gjordes reklam för filmatiseringen av nämnda bok. Biobesöket då var för att se Le Temoin Amoreux (Made of Honor), en lättsmält men trevlig historia. Jag erkänner att jag går på bio tämligen sällan för att bo i Frankrike, men jag väntar ivrigt på Mamma Mia - The Movie som kommer på bio här i september. Två månader senare än i Sverige men kanske har det att göra med att själva musikalen spelas i juli. Vore roligt att gå men hepp vad de tar betalt...

* Jag nämnde för ett tag sedan uttrycket "métro, boulot, dodo" som beskriver en parisares liv. Detta har nyligen korrigerats till "métro, métro, métro, métro, boulot, métro, métro, métro, métro, dodo", för att reflektera RATP:s punktlighet och effektivitet.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Erika! Kul att se vad du har för dig. Ska du köra alla lopp och sånt under Sport-rubriken? Marathon? Imponerande. Ha det gott!

Anonymous said...

Bonjour Madame Engelke!
Detsamma, detsamma, så roligt läsa din blogg. Och visst avverkas loppen under Sport-rubriken; det som inte är gjort är Le Mans som är i helgen. OL är det dock sämre med, när det är skor på fötterna är det knattebanor. Fast nån mer mara innan decennieskiftet tvivlar jag på..
Ha're fint, kram!