Friday 6 June 2008

"Du gamla, du fria..."

Dagen till ära sitter jag på kontoret iförd min nya blågula tröja som omedelbart gjorde succé. Någon undrade förvisso vilken spelare "Sverige" var, i tron om att det var en riktig spelartröja. Men annars lyssnades det på nationalsång och förundrades över vilket fredligt land Sverige är: "men er nationalsång är en slow ju!". Stockholms blodbad med sina drygt 90 döda tycktes dem som en mycket fredlig revolution.

På eventuell misstänksamhet mot mina två skolflicksflätor kan jag enbart hänvisa till typiskt svenskt folklore. Blågula skor och Cheap Monday-jeans och nationalismen flödar. Dock verkar det inte firas så vilt på hemmaplan, när jag kikade in på DN:s sida undrade jag om jag misstagit mig på dag, ty inte ett ord nämndes då.

Min supportertröja införskaffades i Sverige, där jag alltså var förra helgen. Stockholm maraton, fy schalingen... Såhär i efterhand känns det ju bra att i alla fall ha stapplat sig runt, trots ett rejält tapp på andra halvan, men det var verkligen inte roligt (faderns ord stämmer väl). Inget ont om Stockholm maraton som företeelse men jag var lätt omotiverad. Däremot var det hemskt trevligt att träffa familj och vänner. P:s student, det varma mottagandet hos C & m, besöket av I på kvällen, Mosebacke-brunchen med fadern, O och dennes vänner. Därefter strosande (haltande) på Stockholms gator tillsammans med O för att som utlandssvenskar betrakta beteenden och skeenden.

De 42 kilometrarna har känts i benen den här veckan, men jag har åkt lite inlines och det har varit helt ok. Värre var de få minuterna jogging igår. Sån tur att jag inte håller på med löpning längre..på ett litet tag.

Inlines däremot blir det mer av, imorgon är det dags för min första tävling i form av ett 2*6h-lopp vid La-Faute-Sur-Mer ("Felet vid havet"!). Det startar vid kl 18 och håller på till midnatt, varpå man sover en stund för att starta om vid 06 och köra till 12. Vi är sju Rouleuses Compulsives i laget och det ska bli riktigt kul att prova på det här!

1 comment:

Anonymous said...

Nä så mycket nationaldag är det inte här. På radio försöker de få människor att tala om vad det betyder, men svensken har inte några starka känslor för denna dag. De är mest glada att de har en fridag. Föstår dock att du vill slå ett slag för det blågula och jag gläds över gemensamma flaggan utanför min lilla tomt.