Tuesday 12 August 2008

..fortsättning

Den igår ännu inte avslutade boken är nu slukad. Jag nämnde aldrig dess handling, men det är en brevväxling mellan två främlingar som startade då han lämnade en diger beställning i hennes bokhandel. Mellan dessa två utvecklas en intim relation, baserad enbart på breven men med osedvanligt mycket innehåll mellan raderna, de refererar till romaner båda känner till och kan således sammanfatta idéer enbart genom detta. En bok som definitivt gav lust att läsa varenda ett av de omnämnda verken! För övrigt en mycket snabbläst historia, 150 sidor i brevform kräver inte alltför mycket tid. Hur den slutar kan jag dock inte avslöja i händelse den blir översatt (kanske finns den redan på engelska?) någon dag.

Och så sport; träningen inför La Parisienne har tagits upp och igår fick till och med inlines ge vika. Jag satte Louvren som mål för joggingturen och de andra såg mycket förvånade ut när jag dök upp utan hjul; "men, du ska väl byta skor?? Eller följa med på cykel i alla fall!"

Igår på snabbköpet (säger man så nuförtiden?) var det en man framför mig som köpte ett åttapack öl; en sexpack plus "två burkar gratis". Dock hade han inte nog med pengar så han var tvungen gå och lämna tillbaka sitt åttapack för att hämta ett sexpack av samma sort. Detta senare hade han råd med. Eftersom jag inte förstod vad jag inte förstått och rätt ska vara rätt var jag naturligtvis tvungen att fråga hur en kund inte kan ha råd med två gratis burkar. Kassörskan förstod inte alls vad jag menade, men det kan ju åter vara att jag pratar lite konstigt. Skam den som ger sig och när jag ändå kom att tala med en överordnad kassör (sk försäljare i det här landet) tog jag upp frågan och han förklarade att jo, kassörskan skulle minsann frågat för burkarna ska vara gratis men det gick inte in så i kassan, det var ett så kallat er-bju-dan-de. Jag minns hur jag en gång i en fransk affär nämnde ICA:s system med att de inte bara rättar till sitt fel utan även tackar den fel-uppmärksammande kunden med 25 kronor. Detta tycktes dem helt vansinnigt och jag kan förstå, de stackarna skulle bli ruinerade.

Slutreflektion: jag jobbar starkt på att bli en äkta gnällig liten tant. Snart fyllda tjugosju.

No comments: