Friday 26 December 2008

En annorlunda jul

Det blev en annorlunda men mycket fin jul därhemma. Modet på jobbet höll inte hela vägen ut och jag smet iväg lite tidigare, tröstandes mig själv med att jag var långt ifrån först. Ett snabbt stopp i simhallen på vägen hem och sen var det dags att röja fram julbordet på Fasters vita duk.

J tittade förundrat – och med viss tveksamhet – på hur pyttsar, skålar och byttor åkte fram en efter annan. Ett skämt på vårt interna inlines-forum om att det skulle ut och köras på kvällen utvecklades till att vi bjöd in två vänner, som inte bokat in något med sina familjer för kvällen. Lite spontant och med förevändingen att "kom bara för ett glas". Givet mängden av mat (hur tänkte jag?) var det inte fel att de dök upp. Synd att de inte tog med kusiner också....

Det blev i alla fall väldigt bra, vid tiotiden var vi till bords (ejoråsåatteh här vänds på dygnet) och trots viss fransk tveksamhet till svensk sill blev det över lag lyckat. Våra vänner var mycket glada och nöjda och verkar till slut ha hittat hem ordentligt i natten, efter att bl a ha tittat på pappas julfilm med mina första stapplande steg för 26 år sedan.

Juldagsmorgonen blev inte helt oväntat aningens sen; jag vaknade till relativt tidigt och kunde se SMS om att far min varit på julotta. Det finns faktist en sådan även i Svenska kyrkan här, den avlöpte säkert fint. Jag ringde hem till farfar där julmiddagen hölls (nästan) som vanligt, allt efter faster M:s försorg, hon lär ha gjort ett jättejobb.

För att juldagen skulle kännas lite som inte vanlig helgdag gav vi oss ut på långpromenad, i Skogen. J undrade om jag egentligen ansåg att Bois de Vincennes var en skog. En park är det ju inte, sådana brukar ha anlagda gräsmattor och ansade rabatter, men en parkskog tyckte jag. Eller skogspark? Två timmar tog det oss i alla fall att promenera igenom den och det får väl räknas som hyfsat. Hem till julbord, andra upplagan (more to come!) och paketöppning. Mammas bidrag stod för en övervägande majoritet av paketen, som kommer hålla oss varma i vinter (jag har inte tappat en enda av vantarna än - och då var de ändå två stycken!).

Vid åttatiden skulle jag lägga mig och vila lite. Åjo... Vid tiotiden vaknade jag till och stapplade upp för att se hur juldisken just avslutades, J förebrådde sig lite för att oljudet väckt mig. Det oljudet kunde jag väl stå ut med och efter varm mjölk och lite julgodis var det inte svårt att somna om igen.

Och nu på jobbet igen – kan lova att det inte var något problem med plats på RER idag. Måste bara försöka få gjort något vettigt också... Ja faktiskt, jag ska läsa I:s exjobbsrapport om aktuatortekniker, den tror jag kan komma till nytta.

God fortsättning alla!

2 comments:

Anonymous said...

Har nu tittat på julbord och läst förteckningen över alla rätter. Mm o jag har försökt para ihop respektive skål med rätt rätt. God fortsättning

Anonymous said...

Har sett bilderna från ditt julfirande nu och gläder mig åt att du håller traditionerna vid liv.