Sunday 23 September 2007

Bilan (fast egentligen inte en sammanfattning utan bara väldigt långt om ganska lite)

Söndag kväll, Yogi-te (chokladvarianten!) och grannens nät funkar igen. Jag ska strax krypa till kojs, insåg att jag inte har något som "måste" göras och innan jag hinner komma på vad det skulle kunna vara (brukar sällan vara så svårt) ska jag inta vågrätt läge.

Hela helgen har annars varit av hämta-energi-art. Inlinesturen i fredags var som vanligt skoj, kantad av glada fransoser som firade 25-3-segern mot Irland i rugby-VM på hemmaplan. Jag testade på rollen som "tortue", dvs sköldpadda, vilket är de som åker längst bak och ser till att alla kommer med. Behöver jag påpeka att det inte är den roll jag strävar efter att ha senare? Det var förvisso mycket roande att höra på jargongen som gällde för att få dem som faktiskt inte hade i turen att göra att kliva av banan. Jag har inte beskrivit så mycket om hur inlinesturerna fungerar, men lovade för ett par månader sedan att gästblogga åt O om just detta. När den texten är klar kanske jag ber om lov att få publicera även på min egen blogg:-)

Efter en underbar morgonjogg längs Seines stränder som nu börjat tömmas på turister ägnas lördagen åt sedan länge uppskjutna småprojekt. Däribland att lydigt följa den per brev erhållna inbjudan till banken (det ska inte förnekas att jag var en smula orolig; vad vill de som är så viktigt?)som var skickad enbart för att de inte fått mitt mobilnummer (till mitt försvar: det har de visst!) och därmed inte kunnat ringa mig för att be om elräkningen som är bevis på att jag bor där jag bor. Franska banker slutar aldrig förvåna.

Smått till stort, på lördagkvällen när rue Campagne Première förberedde sig som bäst för fest följde jag med J och ställde upp som volontär åt "Les Restos du Cœur", en välgörenhetsorganisation som bl a distribuerar mat till hemlösa. På lördagkvällar är det distribution på Place de la Republique och jag ska fortsätta att gå dit så ofta jag kan. Det är en sådan sak jag ofta tänkt jag "borde" göra men som aldrig riktigt blivit av och nu presenterades möjligheten alltför lätt för att inte nappa på. Jag funderade på om jag verkligen skulle kunna just lördagar (jag kanske hittar någon annan dag som är bättre förvisso) men ett par timmar på tidig kväll innan utgång är ju inga problem alls de helger jag är i stan. Man kan göra som vi gjorde nu; anslöt senare till gatufesten med musikanter, restauranger som dukat upp på gatan och allt igenom god stämning.

Festen fortsatte idag men mitt deltagande inskränkte sig till att ha fönstren på vid gavel såsom vädret tillät och låta underhållningen komma in istället under de timmar jag uppehöll mig på hemmaplan. De övriga var det tid för inlines längs Seine och bio; "A Mighty heart" som varmt kan rekommenderas.

No comments: